Het intellectuele centrum

Als je tot het intellectuele centrum behoort kun je wel eens problemen hebben om bij je gevoel te komen. Je hebt het vooral moeilijk om op je gevoel te vertrouwen. Het is immers je hoofd dat al het werk doet. Daarop kun je vertrouwen. Toch heb je vaak goede ideeën. Ook weet je vaak of iets dat je wilt doen goed is of juist niet. Wat je daarmee doet is een intellectuele verklaring zoeken voor dat gevoel. Je beredeneert je gevoel. Daardoor weet je niet eens dat het een gevoel is. Je maakt automatisch de vertaalslag naar je brein. Het is dan ook van groot belang om je bewust te worden van je gevoel.

Oefening
Ga rustig zitten. Het liefst op een stoel. Zet beide benen op de grond. Leg je handen op je buik. Adem diep in waarbij de buik helemaal opbolt. Alle adem gaat eerst naar je buik daarna vul je je longen. Als je niet verder meer kunt ademen laat je de adem rustig ontsnappen waarbij je eerst de longen leegmaakt en dan pas je buik. Herhaal deze oefening een aantal keer.
Probeer nu bij je gevoel te komen. Let op wat je voelt. Schakel je gedachten uit. Denk er niets bij. Laat je gevoel spreken. Je gedachten doen er niet toe. Laat je brein maar gaan als je het niet helemaal kunt uitschakelen maar hecht geen waarde aan je gedachten. Blijf bij je gevoel. Leg je handen op je hartstreek. Blijf voelen. Voel de energie die door je heen stroomt. Voel de energie die je hart vult. Je denkt nergens aan. Je leest deze woorden en denkt er niets bij. Je voelt alleen maar. Proef nu het woord GEVOEL. Wat betekent gevoel voor jou? Wat is je gevoel? Wat geeft je gevoel je in? Voel je je goed? Voel je hoe de dag zal gaan verlopen? Je komt helemaal in je gevoel. Dit is je intuïtie. Blijf bij dit gevoel. Laat het gevoel op je inwerken. Laat het gevoel door je heen stromen. Je krijgt het juiste gevoel. Het voelt goed.

Voorbeeld
In het KLM-gebouw in Amstelveen werkt een aardige hardwerkende jongen op de afdeling facturering. Hij is het Enneatype 6 dus nauwkeurig en loyaal in zijn werk. Iedere dag kijkt hij regelmatig even naar de grote vijver die aan het pand grenst. Tijdens een lunchpauze kijkt hij weer naar buiten net als er drie zwanen na elkaar gracieus komen aanvliegen en op het water landen. Hun vleugels staan iets naar buiten als ze moeten afremmen en hun poten komen daarbij naar beneden. Zachtjes landen de zwanen een voor een op het water van de vijver. Het zijn net onze KLM-toestellen denkt hij opeens. Het gevoel dat hij bij die gedachte krijgt overweldigt hem heel even en zonder dralen schrijft hij dat idee op en mailt het naar de afdeling marketing. Een paar uur later belt een marketingmanager hem op waar hij die zwanen precies ziet op welke tijd ze komen en bedankt hem voor het idee. Niet veel later liggen er drie fotografen een dag lang aan de rand van de vijver om de landing van de zwanen in alle standen te fotograferen. Nu is het over de hele wereld de bekende reclame van KLM. De campagne is al bekroond met vele prijzen. Onze boekhoudkundig medewerker werkt nog steeds achter hetzelfde raam maar heeft wel een aardig bedragje van het hoofdkantoor op zijn bankrekening bijgeschreven gekregen. Hij had het juiste idee op het juiste moment. Hij had wel meer ideeën gehad maar dan dacht hij altijd even na en kwam tot de conclusie dat hij daar anderen maar beter niet mee kon lastigvallen. Gelukkig dacht hij dit keer niet na en ondernam direct actie.

terug